صدا و شخصیت
صدا و شخصیت
چنانچه از
داوران بخواهید شخصیت های هم پیوند با صداهای مختلف را ارزیابی کنند ، سطح
بالایی از توافق را در بین آنها خواهید یافت . با این همه ، بین این قضاوت
ها و معیارهای عینی شخصیت تطابق کمتری دیده می شود .باید مقداری ارتباط
بین صدا و شخصیت قائل شویم ، زیرا مردم در عواطف و نگرش هایی که از خود
ظاهر می سازند تا حدّی ثبات و پایداری نشان می دهند .
برون
گرایی یکی از بهترین ابعاد استقرار یافتۀ شخصیت است و عملاً با صدا همبستگی
دارد ؛ یعنی ارتفاع بالاتر ( برای مردان) ؛ تأثیر کلامی بیشتر ، گفتار
سریع تر و مکث کمتر ( برای زنان ).
شرر ( ۱۰۷۸ ) با ارائۀ یک
مدل عدسی شکل نشان داد چگونه برون گرائی نزد مردان امریکایی به صورت تأثیر
ارتفاع و کلام رمزگذاری و به شکل رسایی و (فقدان ) دلتنگی درک و تفسیر می
شود .
در تعدادی از تجربه ها پژوهشگران با تغییر شیوه ی گفتاری
گوینده قضاوت درباره ی شخصیت وی را مورد بررسی قرار داده اند . سرعت گفتار
بکی از مؤثرترین متغیرها است . گفتار سریع تر به عنوان توانمندی ، برون
گرایی و شایستگی تلقی می شود . ارتفاع صدا دارای دو تأثیر است ؛بالا رفتن
ارتفاع به عنوان برون گرایی ، جسارت ، اعتماد به نفس و شایستگی و همین طور
تنیدگی و عصبی بودن قضاوت می شود ؛ شاید به این دلیل که بالا رفتن ارتفاع
سر نخی از برانگیختگی عاطفی است ؛ چیزی که دیگران آن را به نوعی ویژگی
شخصیتی تعمیم می دهند .
افراد مضطرب دقیقاً از همان کیفیت های
گفتاری که در موقعیت های اضطراب آور تولید می شوند ، برخوردار نیستند . این
عده سریع اما با مکث های خاموش صحبت می کنند ، بخصوص مکث های طولانی ( پیش
از ۵ / ۱ ثانیه ) ؛ شاید به این دلیل که به زمان طرح ریزی بیشتری نیاز
دارند . به علاوه ، این عده در کنترل سایر انواع نارسایی های گفتاری
موفقند.
گروه دیگری که طبق یافته های بدست .
گروه
دیگری که طبق یافته های بدست آمده از نوع خاصی از صدا برخوردار ند ، شخصیت
های تیپ A هستند ؛ افرادی رقابت جو ، متهاجم ، شکیبا که شوق زیادی برای
کسب موفقیت دارند . این عده هر چند ممکن است موفق یاشند ، اما مستعد بیماری
عروقی نیز هستند .آنان از صدا یی بلند ، سریع، همراه با مکث های انفجاری ،
تنّوع بسیار در سرعت حرف زدن و مکث کمتر در پیش از صحبت برخوردارند .
ما
خصوصیت های آوایی عصب پریش ها و سایر بیماران را در فصل ۱۷ بحث خواهیم کرد
. این عده از نظر اسپکتوگرام گفتاری خود تفاوت های بسیار جالبی با دیگران
دارند . تحقیق بر روی قضاوت از روی صدا سه بُعد اصلی را بدست داده است :
وضعیت اجتماعی – اقتصادی
خوشایند – ناخوشایند
فعاّل – منفعل
شواهد گسترده ای در مورد پندارهای قالبی ( کلیشه ای ) در ارتباط با صداهای
مختلف وجود دارد . ادینگتُن ( ۱۹۶۸ ) از بازیگران مرد و زن خواست تا به ۹
روش مختلف صحبت کنند تا داوران آنها را بر روی ۴۰ مقیاس ارزیابی کنند .
بیشترین توافق بر سر مقیاس های پیر – جوان ، مردانه – زنانه ، مشتاق –
علاقه ، پر انرژی – تنبل و خوشگل – زشت بود ( با درجۀ اطمینان ۸۰ /۰ یا
بیشتر بین داوری ها ) . برخی از خصوصیت های هم پیوند با شخصیت عبارت بودند
از :
دمشی : جوان تر ، هنرمندانه تر
یکنواخت : مردانه ، وارفته ، سرد تر ، در خود فرو رفته
دماغی : نا خوشایند از نظر اجتماعی به جهات مختلف
تنیده : پیرتر ، سرکش ، تند خو
گلویی : پیر تر ، واقعگرا ، پخته ، فرهیخته ، سازگار
مطنطن : پر انرژی ، سالم ، هنرمندانه ، فرهیخته ، سرفراز ، جالب ، مشتاق
سریع : سوزنده ، برونگرا
ارتفاع متنوع : پویا ، زنانه ، مستعد ار لحاظ زیبایی شناختی
منشاء های این پندارهای قالبی کاملاًشناخته نشده اند . اینها ممکن است تا
اندازه ای به پیوندهای واقعی با شخصیت ، تا حدی به صدای فرد از لحاظ سن ،
جنس و گروههای فرهنگی مختلف ، و تا اندازه ای به قیاس ( برای مثال: خوشایند
،متزلزل ) مربوط باشند .
با این همه ، قضاوت های انجام شده
بر پایۀ صدا و مضمون های کلامی همبستگی دارند تا با قضاوت های صورت گرفته
از روی صدا ، چهره و مضمون کلامی در مجموع
منبع:شرکت نگاره
- ۹۴/۰۶/۲۲